Yugo, adesea etichetată drept „cea mai proastă mașin din istorie”, se pregătește pentru o revenire surprinzătoare pe piață. După aproape două decenii de la încetarea producției, marca sârbească Zastava Yugo va fi relansată în 2027 sub forma unui hatchback modern, cu opțiuni de motorizare pe benzină și electrică.
De la eșec la renaștere
Lansată inițial în anii ’80 ca o versiune accesibilă a Fiat 128, Yugo a devenit rapid sinonimă cu fiabilitatea scăzută și performanțele slabe, fiind adesea ironizată în topurile celor mai proaste mașini din toate timpurile . Cu toate acestea, în 2025, profesorul sârb Aleksandar Bjelić a achiziționat drepturile asupra mărcii și, împreună cu designerul Darko Marčeta, a prezentat un model la scară 1:5 al noii Yugo la Car Design Event din München. Designul păstrează liniile retro ale originalului, dar integrează elemente moderne precum faruri LED subțiri, jante din aliaj și mânere de uși integrate.
Ce aduce noul Yugo?
-
Design: Un hatchback cu trei uși, inspirat de estetica anilor ’80, dar adaptat cerințelor actuale.
-
Motorizare: Disponibil în versiuni pe benzină și electrică, cu transmisii manuale sau automate.
-
Tehnologie: Platformă partajată cu un partener industrial pentru a asigura costuri reduse și standarde moderne de siguranță.
-
Lansare: Prototipul complet este așteptat la Belgrade Expo în 2027, cu planuri de producție în Serbia.
O campanie de promovare inedită
Pentru a atrage atenția asupra relansării, echipa din spatele noului Yugo intenționează să recreeze o călătorie emblematică din 1975, parcurgând traseul de la Kragujevac (Serbia) până la Muntele Kilimanjaro cu modele clasice Yugo .
Această relansare reflectă o tendință mai largă în industria auto de a readuce la viață modele clasice, adaptate la cerințele contemporane, oferind o combinație de nostalgie și tehnologie modernă.