Sucul de fructe: bun sau nociv?

0
141

 

 

Consumul unui pahar sau mai mult de suc de fructe 100% natural în fiecare zi este asociat cu creşterea în greutate la copii şi adulţi, potrivit unei noi analize care a evaluat 42 de studii anterioare.

O cercetare, publicată marţi în revista JAMA Pediatrics, a constatat o asociere pozitivă între consumul de suc natural de fructe 100% şi Indicele de Masă Corporală (IMC) – un calcul care ia în considerare greutatea şi înălţimea – în rândul copiilor.

De asemenea, s-a constatat o asociere între consumul zilnic de suc de fructe 100% şi creşterea în greutate în rândul adulţilor.

Sucul de fructe 100% natural a fost definit ca fiind sucuri de fructe fără adaos de zahăr.

Creşterile au fost mici – în rândul copiilor, de exemplu, fiecare porţie suplimentară pe zi a fost asociată cu un IMC mai mare cu 0,03 – dar a variat în funcţie de vârstă, creşterile IMC fiind aparent mai mari în cazul copiilor mai mici.

„Analiza sugerează că în cazul copiilor mai mici”, cei cu vârsta sub 11 ani, „aceştia au prezentat o creştere mai mare a IMC pentru fiecare porţie suplimentară de 236,59 ml pe zi, de suc de fructe 100%, decât copiii mai mari”, notează autorii studiului.

Asta nu înseamnă că ar trebui să renunţăm complet la sucuri, studiul sugerând să fim mai atenţi la cât de mult suc 100% natural consumăm.

„Constatările vin în sprijinul îndrumărilor de sănătate publică de a limita consumul de suc de fructe 100% pentru a preveni supraponderabilitatea şi obezitatea”, scriu autorii.

De asemenea, ridică întrebarea: Dacă fructele sunt bune şi sunt recomandate ca parte a unei diete sănătoase, de ce sucul de fructe 100% poate duce la creşterea în greutate?

Autorii indică drept un factor posibil „caloriile lichide”.

„Un mecanism potenţial care leagă sucul de fructe 100% de creşterea în greutate este consumul de calorii lichide, care s-a dovedit a avea ca rezultat o creştere mai mare în greutate în comparaţie cu ingerarea caloriilor solide”, notează aceştia.

Sucul conţine „puţine sau deloc fibre în comparaţie cu fructele întregi, ceea ce duce la o saţietate scăzută”, adaugă ei, ceea ce înseamnă că sucul nu va face să ne simţim la fel de sătui ca în cazul consumului de fructe.

Autorii notează, de asemenea, că descoperirile studiului sunt în concordanţă cu recomandările Academiei Americane de Pediatrie (AAP), potrivit cărora copiii mai mici de 6 ani ar trebui să consume „mai puţin de un pahar de suc de fructe pe zi”, un pahar tipic fiind o porţie de aprape 240 de mililitri.

AAP şi Centrele americane pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor (CDC) recomandă, de asemenea, ca în cazul copiilor cu vârsta mai mică de 1 an să se evite în totalitate sucurile.

Recomandările AAP pentru alte vârste sunt următoarele:

Copii între 1 şi 3 ani – limitaţi sucul la maximum 120 mililitri (ml) pe zi. Copii între 4 şi 6 ani – limitaţi consumul la 170 ml. Copii între 7 şi 18 ani – limitaţi la 240 ml pe zi.

Pentru a vă bucura de o aromă de fructe cu mai puţine calorii, CDC recomandă să adăugaţi un strop de suc 100% în apa plată sau carbogazoasă pentru a obţine o „băutură răcoritoare, cu puţine calorii”.