Într-o decizie mult așteptată, Tribunalul Brașov a pus capăt unei măsuri controversate care a lovit sectorul ospitalității: TVA-ul retroactiv de 19% pentru cafea și ceai, impus de ANAF trebuie restituit. Instanța a decis că aplicarea retroactivă a cotei majorate nu are fundament legal și a ordonat ANAF să restituie sumele colectate suplimentar, inclusiv dobânzile, către compania reprezentată în acest dosar. Aceasta este doar prima victorie dintr-o serie de procese similare, deschizând un precedent pentru toate companiile din industria HORECA afectate de această măsură.
Problemele au început în vara lui 2023, când ANAF a emis o interpretare prin care a impus TVA de 19% pentru băuturile pe bază de cafea și ceai, deși aceste produse beneficiau, până atunci, de TVA redus de 9%, conform articolului TVA la cafea – 9% sau 19%?. ANAF a inclus retroactiv cafeaua și ceaiul alături de băuturile nealcoolice cu adaos de zahăr, stabilind că acestea nu se mai încadrează la TVA-ul preferențial. Această schimbare, aplicată retroactiv și fără o bază legislativă clară, a declanșat controale la nivel național și a dus la emiterea a sute de decizii de impunere. Astfel, ANAF a colectat milioane de lei de la operatorii HORECA, provocând îngrijorări și dificultăți financiare majore pentru multe afaceri mici și mijlocii din sector.
Pentru contribuabili, decizia Tribunalului Brașov înseamnă nu doar o rambursare semnificativă a sumelor plătite în plus, ci și recunoașterea faptului că interpretările discreționare ale legii pot fi contestate și corectate. În cazul acestui dosar, instanța a concluzionat că TVA-ul de 9% aplicat inițial de industria HORECA era, de fapt, corect și că ANAF nu avea dreptul să modifice retroactiv regimul fiscal aplicabil acestor produse.
Hotărârea ar putea avea implicații semnificative pentru statul român, care s-ar putea vedea nevoit să restituie toate sumele colectate în mod similar de la operatorii din industrie. Dacă și alte instanțe vor urma acest exemplu, zeci de milioane de lei ar putea fi returnate companiilor care au contestat interpretarea ANAF.
„Soluția pronunțată este una mult așteptată, dată fiind importanța majoră a acestui litigiu nu doar din perspectiva implicațiilor de ordin financiar pentru client, ci și prin caracterul său de prim deznodământ în cadrul dosarelor similare pe care le avem în gestionare.Astfel, soluția marchează o victorie importantă și pentru ceilalți contribuabili aflați în situații similare, ale căror dosare se află încă în curs de soluționare. Deși în sistemul nostru de drept, precedentul judiciar nu este obligatoriu pentru instanțe, soluția dobândește o semnificație deosebit de importantă și cu siguranță este de luat în calcul de restul instanțelor naționale.
De altfel, prevederile legale în discuție prezintă probleme majore de predictibilitate și claritate, aspecte care au fost exploatate de organele fiscale în detrimentul contribuabililor cu toate că în materie fiscală există un principiu elementar – „in dubio contra fiscum” – care ne spune că orice neclaritate a legii trebuie interpretată în favoarea contribuabilului.
Fenomenul controalelor demarate de organele fiscale în scopul verificării modului de aplicare a acestor dispoziții de către unitățile care activează în domeniul HoReCa este larg răspândit la nivel national, controalele fiind încă în curs de desfășurare. Soluția pronunțată ne oferă perspective optimiste în ceea ce privește posibilitatea înlăturării consecințelor generate de aceste controale – care practic încalcă securitatea juridică pe plan fiscal – și ne oferă încredere că printr-o atitudine proactivă se pot corecta practicile abuzive ale autorităților fiscale.” conform av Blaj Bogdan și av Brigitta Kedves din cadrul echipei Blaj Law.
Această victorie semnifică o gură de aer proaspăt pentru sectorul HORECA și transmite un mesaj clar că respectarea principiilor de predictibilitate fiscală nu este opțională. Verdictul pune în lumină importanța unui regim fiscal corect și arată că, prin luptă legală, afacerile pot obține protecție împotriva măsurilor abuzive.