Warning: mysql_num_rows() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/ziarultricolorul/public_html/functii.php on line 480
Ziarul Tricolorul- Eveniment - O tîlhărie americană neruşinată: Afacerea Bechtel MARK GITENSTEIN A BĂTUT PALMA CU ANCA BOAGIU: 1 KM. DE AUTOSTRADĂ COSTĂ ÎN ROMÂNIA 16.000.000 $ (DE 4 ORI MAI SCUMP CA ÎN RESTUL LUMII!)

Tricolorul nr 3032

din 22 Dec 2014


Adauga la Favorite

Seteaza pagina ca homepage

Contact


ISSN 2284-5607
ISSN–L 2284-5607
News Alert:

Eveniment

O tîlhărie americană neruşinată: Afacerea Bechtel MARK GITENSTEIN A BĂTUT PALMA CU ANCA BOAGIU: 1 KM. DE AUTOSTRADĂ COSTĂ ÎN ROMÂNIA 16.000.000 $ (DE 4 ORI MAI SCUMP CA ÎN RESTUL LUMII!)


 

I. * Contractul cu comparia americană Bechtel a fost semnat de Guvernul Adrian Năstase, preţul iniţial al kilometrului de autostradă fiind (în 2004) de 5,4 milioane de euro.

* În anul 2005, lucrările abia demarate au fost oprite, 1 an de zile, pentru renegocierea condiţiilor contractuale, iar la repornirea lucrărilor preţul, practic, se dublase, ajungînd la 10 milioane de euro pe kilometru.

* Datorită deselor renegocieri şi modificări ale termenilor contractului, în 2011, preţul mediu pentru 1 kilometru de autostradă a ajuns la 16 milioane de euro.

* Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România are datorii certificate de 111 milioane de euro către Compania Bechtel pentru Autostrada Transilvania, în condiţiile în care lucrarea este departe ce a fi finalizată.

* În Croaţia, pentru majorarea preţului lucrărilor fără motiv, de la 4,1 milioane de euro pe kilometru la 8 milioane de euro pe kilometru, Companiei Bechtel i s-a reziliat contractul, cînd mai avea de finalizat doar 50 de km de autostradă, dintr-o lucrare de 200 de km. În Croaţia, Bechtel a practicat un preţ de 4 ori mai mic decît în România, în condiţiile în care 40% din autostrada croată străbate zona muntoasă din centrul ţării, iar lucrarea a inclus şi realizarea unui tunel lung de 5,5 kilometri.

*     *     *

II. Contractul Bechtel a fost alocat firmei americane Bechtel în timpul Guvernului Năstase, fără licitaţie, pe considerente politice. Bechtel este un gigant american, al cărui profil principal este în construcţii şi îl are ca „naş” pe Dick Cheney, fost vicepreşedinte al SUA. Prin atribuirea acestui contract, Adrian Năstase a crezut că va obţine fotoliul de la Cotroceni de la „Înalta Poartă”. Richard Bruce Cheney, născut în 1941, fost vicepreşedinte al Statelor Unite şi fost secretar de Stat al Apărării în timpul lui George Bush-senior, cînd a supravegheat, în 1991, Operation Desert Storm. Dick Cheney este fost preşedinte al Halliburton. Fost consultant Jewish Institute for Natioonal Security Affairs. Membru proeminent al National Energy Policy Development Group (cunoscută ca Energy Task Force). Membru trilateral Commission, membru Council of Foreign Relations, membru Project for the New American Century. Membru Bohemian Grove. Riley P. Bechtel se numără printre apropiaţii lui David Rockefeller. Este şeful actual al Bechtel Corporation. De asemenea, director al The International Council al J.P. Morgan Chase & Co., din 1995. Membru al Trilateral Commission şi al Bohemian Grove. A condus Export Council în timpul lui George W. Bush.

Recent, CNADNR a trimis o scrisoare către Bechtel SUA, prin care a solicitat informaţii despre derularea contractelor similare celui semnat cu Statul Român. În scrisoare se arată că România doreşte să negocieze retragerea Bechtel de pe şantierul Autostrăzii Transilvania. Partea română a transmis firmei-mamă costurile la care au ajuns lucrările pe şantierul început acum 7 ani: pentru 1 kilometru de autostradă plătim 16 milioane de euro. Aflînd din scrisoarea CNADNR care sînt costurile practicate de Bechtel în Transilvania, şi americanii au avut un şoc. Ei au răspuns că, pentru 16 milioane de euro, Bechtel construieşte în America 16 benzi de autostradă - nu 4 benzi, ca în România. Fireşte, aceasta a fost o manevră vicleană, a lui Băsescu, pentru a-i şantaja pe americani.

Autostrada Transilvania are, cel puţin pe hîrtie, o lungime de 415 kilometri. Gîndită în afara Coridorului IV, construită integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multă vreme văzută ca „viza” României spre NATO. Dincolo de culisele politice, cert este că proiectul început în 2003, cu o valoare estimată de 2,2 miliarde de euro, ar fi trebuit să fie gata în 2012. În 7 ani, însă, din Autostrada Transilvania s-au predat sub 13%. Contractul nu are însă clauze de reziliere. Bechtel poate renunţa oricînd, România nu. Singura portiţă este următoarea: păgubosul contract pe bani publici ar putea fi închis numai în condiţiile în care statul nu mai are bani pentru finanţare. În acest moment, se pare că s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plăti lucrările Bechtel. Dacă se reziliază contractul, Statul Român nu are voie să atribuie lucrarea încă 2 ani.

Cam acesta este, în mare, preţul pe care îl plătesc românii pentru unul dintre cele mai păguboase contracte pe bani publici. Între timp, compania americană a fost somată să renunţe la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plăteşte numai pentru aceste cheltuieli 1 million de euro pe lună. În acest moment, şantierul Autostrăzii Transilvania este blocat. Practic, între Gilău şi Cîmpia Turzii tronsonul nu a fost finalizat, deşi a fost inaugurat, cu mare pompă, de premierul Emil Boc. Cei 42 de kilometri, pentru care s-a tăiat panglica în decembrie 2009, nu sînt chiar gata, întrucît există o serie de probleme la capetele de tronson. În timp ce Ministerul Transporturilor a cerut remedierea acestor aspecte, cei de la Bechtel vor banii, motivînd că se apucă serios la lucrări pe porţiunea Suplacu de Barcău - Borş. În noiembrie 2010 au mai fost finalizaţi alti 10 kilometri, între Turda şi Cîmpia Turzii.

Multă cerneală a curs pe marginea unuia dintre cele mai păguboase contracte ale Ministerului Transporturilor. Deşi nu se lucrează, costurile au crescut incredibil de mult. Astfel, în 2009 s-a refăcut o bună parte din proiect. Guvernanţii au avut ideea să sacrifice o parte din cîmpul petrolier de la Suplacu de Barcău, pentru ca autostrada să ajungă şi în Ungaria. Soluţia pentru care s-a optat a fost construirea unui viaduct care să traverseze zona de sonde şi care ne va costa nu mai puţin de 250 de milioane de euro. Bani de la buget!

Pe 2 iunie a.c., Mark Gitenstein s-a întîlnit, la Ministerul Transporturilor, cu Anca Boagiu şi a discutat reluarea lucrărilor la Autostrada Transilvania. Joi, 28 iulie, Guvernul român a bătut palma cu firma americană Bechtel pentru reluarea lucrărilor începînd din septembrie. Jaf de proporţii inimaginabile.

 

Share |

Articol vizualizat de 3510 ori

Afisari

29 Iul 2011

Comenteaza acest articol



Trebuie sa fiti logat pentru a comenta acest articol.